autor: Andrzej » ndz lut 25, 2007 12:56 pm
Lucysiu jeśli w okresie od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 31 grudnia 2007 r. poniosłaś wydatki na zakup materiałów budowlanych związanych z inwestycją mieszkaniową, na które po dniu 30 kwietnia 2004 r. wzrosła stawka podatku VAT z 7% na 22%, możesz odzyskać część wydatków poniesionych na ten cel.
I. KTO MA PRAWO UBIEGAĆ SIĘ O ZWROT VAT?
Uprawnionymi są osoby fizyczne, które:
1) poniosły wydatki na zakup materiałów budowlanych w związku z inwestycją polegającą na:
- budowie budynku mieszkalnego(1);
- nadbudowie lub rozbudowie budynku na cele mieszkalne lub przebudowie (przystosowaniu) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach;
- remoncie budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego,
2) poniesione wydatki mają udokumentowane fakturami VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług,
3) poniosły wydatki na zakup materiałów budowlanych, na które po dniu 30 kwietnia 2004 r. wzrosła stawka VAT z 7% na 22%,
4) nie dokonały zakupu materiałów budowlanych w związku z inwestycjami wymienionymi w pkt 1, jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem,
5) posiadają prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu ustawy – Prawo budowlane(2) albo tytuł prawny do budynku (lokalu) mieszkalnego (szerzej o tytule prawnym w dalszej części),
KIEDY MOŻNA ZŁOŻYĆ WNIOSEK?
Wniosek o zwrot VAT może być złożony:
- po zakończeniu inwestycji, nie później jednak niż przed upływem 6 miesięcy od dnia zakończenia inwestycji albo
- raz w roku, z tym że ostatni wniosek może być złożony nie później niż do dnia 30 czerwca 2008 r.
- w przypadku osób fizycznych (małżonków), które zakończyły inwestycje przed dniem wejścia w życie ustawy, tj. przed dniem 1 stycznia 2006 r., wniosek może być złożony nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia wejście w życie ustawy.
CO POWINIEN ZAWIERAĆ WNIOSEK?
Wniosek o zwrot VAT powinien zawierać, co najmniej:
- imię i nazwisko, numer identyfikacji podatkowej, adres miejsca zamieszkania osoby fizycznej, a w przypadku małżeństwa - obojga małżonków,
- wskazanie właściwego urzędu skarbowego, do którego kierowany jest wniosek,
- rodzaj poniesionych wydatków, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy, tj. wydatki poniesione na zakup materiałów budowlanych w związku z:
− budową budynku mieszkalnego,
− nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach,
− remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego,
- rok rozpoczęcia inwestycji,
- wykaz faktur oraz wartość poniesionych wydatków w związku z inwestycjami wymienionymi wyżej,
- kwotę zwrotu, obliczoną zgodnie z przepisami ustawy,
ZAŁĄCZNIKI DO WNIOSKU
Łącznie z wnioskiem należy złożyć kopie:
- pozwolenia na budowę, jeżeli inwestycja wymagała pozwolenia na budowę,
- dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do budynku (lokalu) mieszkalnego, którego remont nie wymagał pozwolenia na budowę,
Za tytuł prawny uważa się m.in.: własność, umowę użyczenia, umowę najmu lub dzierżawy, inny stosunek zobowiązaniowy, z którego wynika prawo wnioskodawcy do korzystania z budynku (lokalu) mieszkalnego, np. umowę na podstawie której członek spółdzielni jest obowiązany do ponoszenia kosztów eksploatacji związanych z użytkowaniem nowo wybudowanego lokalu mieszkalnego.
- faktur dokumentujących poniesione wydatki,
- pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego,
- zawiadomienia o zakończeniu inwestycji, w przypadku braku obowiązku uzyskania pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego,
- dokumentu określającego stopień zaawansowania inwestycji, jeżeli roboty budowlane wymagały pozwolenia na budowę, sporządzonego przez osobę posiadającą uprawnienia budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego.
Lucysiu jeśli w okresie od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 31 grudnia 2007 r. poniosłaś wydatki na zakup materiałów budowlanych związanych z inwestycją mieszkaniową, na które po dniu 30 kwietnia 2004 r. wzrosła stawka podatku VAT z 7% na 22%, możesz odzyskać część wydatków poniesionych na ten cel.
I. KTO MA PRAWO UBIEGAĆ SIĘ O ZWROT VAT?
Uprawnionymi są osoby fizyczne, które:
1) poniosły wydatki na zakup materiałów budowlanych w związku z inwestycją polegającą na:
- budowie budynku mieszkalnego(1);
- nadbudowie lub rozbudowie budynku na cele mieszkalne lub przebudowie (przystosowaniu) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach;
- remoncie budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego,
2) poniesione wydatki mają udokumentowane fakturami VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług,
3) poniosły wydatki na zakup materiałów budowlanych, na które po dniu 30 kwietnia 2004 r. wzrosła stawka VAT z 7% na 22%,
4) nie dokonały zakupu materiałów budowlanych w związku z inwestycjami wymienionymi w pkt 1, jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem,
5) posiadają prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu ustawy – Prawo budowlane(2) albo tytuł prawny do budynku (lokalu) mieszkalnego (szerzej o tytule prawnym w dalszej części),
KIEDY MOŻNA ZŁOŻYĆ WNIOSEK?
Wniosek o zwrot VAT może być złożony:
- po zakończeniu inwestycji, nie później jednak niż przed upływem 6 miesięcy od dnia zakończenia inwestycji albo
- raz w roku, z tym że ostatni wniosek może być złożony nie później niż do dnia 30 czerwca 2008 r.
- w przypadku osób fizycznych (małżonków), które zakończyły inwestycje przed dniem wejścia w życie ustawy, tj. przed dniem 1 stycznia 2006 r., wniosek może być złożony nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia wejście w życie ustawy.
CO POWINIEN ZAWIERAĆ WNIOSEK?
Wniosek o zwrot VAT powinien zawierać, co najmniej:
- imię i nazwisko, numer identyfikacji podatkowej, adres miejsca zamieszkania osoby fizycznej, a w przypadku małżeństwa - obojga małżonków,
- wskazanie właściwego urzędu skarbowego, do którego kierowany jest wniosek,
- rodzaj poniesionych wydatków, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy, tj. wydatki poniesione na zakup materiałów budowlanych w związku z:
− budową budynku mieszkalnego,
− nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach,
− remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego,
- rok rozpoczęcia inwestycji,
- wykaz faktur oraz wartość poniesionych wydatków w związku z inwestycjami wymienionymi wyżej,
- kwotę zwrotu, obliczoną zgodnie z przepisami ustawy,
ZAŁĄCZNIKI DO WNIOSKU
Łącznie z wnioskiem należy złożyć kopie:
- pozwolenia na budowę, jeżeli inwestycja wymagała pozwolenia na budowę,
- dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do budynku (lokalu) mieszkalnego, którego remont nie wymagał pozwolenia na budowę,
Za tytuł prawny uważa się m.in.: własność, umowę użyczenia, umowę najmu lub dzierżawy, inny stosunek zobowiązaniowy, z którego wynika prawo wnioskodawcy do korzystania z budynku (lokalu) mieszkalnego, np. umowę na podstawie której członek spółdzielni jest obowiązany do ponoszenia kosztów eksploatacji związanych z użytkowaniem nowo wybudowanego lokalu mieszkalnego.
- faktur dokumentujących poniesione wydatki,
- pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego,
- zawiadomienia o zakończeniu inwestycji, w przypadku braku obowiązku uzyskania pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego,
- dokumentu określającego stopień zaawansowania inwestycji, jeżeli roboty budowlane wymagały pozwolenia na budowę, sporządzonego przez osobę posiadającą uprawnienia budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego.